יום שני, 6 בינואר 2025

אהלי שם על השלחן ערוך

 שם הספר: אהלי שם - על השלחן ערוך - ל"ג חלקים

מחבר: רבי מיכאל פרץ

חלק: יורה דעה ד
דפוס: תשע"ז

במפתח שבראש הספר עמוד א סימן קלט סעיף יג שורה ב - צ"ל האם מותר.

שם עמוד ב שורה ג מלמטה - צ"ל בבית תיפלתם.

בהסכמות בעמוד האחרון בכותרת האחרונה  - צ"ל יהודה ליפקוביץ.

בסוף ההקדמה סד"ה אומנם - וכ"כ עוד הרב המחבר להלן (עמוד רז).

בגוף הספר דף קסג ע"ב אהלי שם שורה ג - יש להפריד את התיבות לא יהא.

דף קעא ע"ב סד"ה וכך - וכן הסכים מהר"א בקשי דורון ז"ל (מח"ס בנין אב) במכתבו אלי. ודלא כמ"ש מהר"י נסים ז"ל (מח"ס יין הטוב ועוד) בתשובה כ"י שאין לעשות גרות כללית לקהילה זו, אלא יש לגיירם מעט מעט. ע"ש.

שם ד"ה מוסלמי - ועי' במש"כ בזה בס"ד בחי' י"ד כ"י (סימן קכד).

דף רד סע"ב, בענין לפני עור ברבית - דברים אלו הם מדברי הרב פתחי תשובה (אות א). ע"ש. וראה עוד בנחלת צבי כאן. ועי' בשו"ת יחוה דעת למהר"ע יוסף (ח"ג סימן לח ד"ה ולכאורה, וסימן סז) ובספרו שו"ת יביע אומר (ח"ב א"ח סימן טו).

דף רה ע"א שורה ב - צ"ל למלך (פרק ד מהלכות מלוה ולוה דין ב) בשם שו"ת פני משה.

דף רז ע"ב, בענין המלווה ברבית נכסיו מתמוטטין - וכ"כ עוד הרב המחבר לעיל (בהקדמה). ע"ש. וראיה לדבר ממה שהביא בגליון מהרש"א בזה ממסכת דרך ארץ (פ"ב) 'ואלו שאין מורישין לבניהם, ואם מורישין לבניהם אין מורישין לבני בניהם, המשחק בקוביא ומלוה ברבית'. הרי שהושוו מלוי ברבים למשחקים בקוביא, ולדברי הרב המחבר נר"ו מובן, שכן שניהם מרוויחים הרבה ממון ללא התאמצות.

דף רח ע"ב ד"ה ובני, שורה א - צ"ל שמואל נר"ו.

דף רט ע"ב ד"ה ולא, שורה א - צ"ל חילק הרא"ש.

דף ריא ע"א אות א שורה ב - יש לתקן את סיום המרכאות.

שם שורה ד - צ"ל קמ"ל.

שם שורה ו מלמטה - יש למחוק מתיבת 'שכל' עד הנקודה שבשורה האחרונה.

שם ע"ב ד"ה והרמב"ם, שורה א - צ"ל בפ"ד מהל'.

שם שורה ג - צ"ל שמחל למלוה ברבית (וכ"ה במקור).

שם שורה ד - צ"ל שקנו מידו (כ"ה במקור).

שם שורה ו מלמטה - צ"ל בא"ד בשם הריטב"א.

דף ריב ע"א ד"ה ותמוה, שורה ו - צ"ל שלמה, דהרי.

שם אות ב שורה א - צ"ל הוסיף בשם הריטב"א.

שם שורה ב - צ"ל הדברים אומר (וכ"ה במקור).

שם שורה ד - צ"ל דאית ליה (וכ"ה במקור).

שם שורה ה - צ"ל להחזיר איסור שבלע, תדע, דהא (וכ"ה במקור).

שם שורה ז - צ"ל יוצאה בדיינין.

שם ע"ב שורה ח - צ"ל אביהם תשובה.

שם ד"ה והגר"א, שורה ח - צ"ל סברת הריטב"א.

שם שורה ב מלמטה - צ"ל שיהני מחילה.

שם שורה אחרונה - צ"ל וכסברת הריטב"א.

שם ד"ה וי"ל, שורה א - צ"ל ולהשו"ע דאין.

דף ריג ע"א אהלי שם סוף הדיבור הא' - ועי' בס' שיח יעקב למהר"י קצין נר"ו (איזהו נשך עמוד כא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

דף ריז ע"א שורה ו - יש להפריד בין התיבות סופר יורה.

דף ריח ע"ב אות ח שורה ג - צ"ל והם חייבים.

שם ד"ה ויש לומר, שורה ב מלמטה 'מציין את הרבית' - ולכן חוששים שיבואו למיסרך.

דף ריט ע"א אהלי שם שורה א - צ"ל כיון שהוא החזיר את.

שם שורה ד - צ"ל נתן את הרבית.

שם סוף שורה ה - ולכן חוששים שיבואו למיסרך. וראה עוד בש"ך ובט"ז ובחלקת בנימין ובהליכות עולם (ח"ח דף כב ע"ב) ובש"ס מתיבתא (ילקוט ביאורים ב"מ עה ע"א עמוד ריב מדפה"ס).
ומה שהסתפק בחלקת בנימין שם אם לש"ך היתה גירסא אחרת בשלחן ערוך, ראה בש"ע הוצאת מורשה להנחיל שבדקו ומצאו שכן הוא.
ומה שכתב בהליכות עולם (שם) בשם הרי"ף שיטעמו טעם רבית ויקשה להם יותר לפרוש מרבית ויקבלו שכר, ראה בברכות ובסנהדרין דאמר רב יהודה אמר רב (שהוא גם בעל המימרא הכא) שלא יביא עצמו לידי נסיון. ואפשר ליישב דרב יהודה אמר רב ס"ל דהכא יקשה בעיניהם בעתיד שלא להלוות בריבית, אולם לא כ"כ עד כדי שהקושי יקרא בשם נסיון. ובש"ס פליג עליה שיכולים להגיע לידי נסיון דאתו למיסרך.

דף רכ ע"ב אהלי שם ד"ה אין, שורה יא - יש להפריד בין התיבות לעולם ואם.

דף רכב ע"א שורה ג מלמטה - צ"ל ויישב מנהגם.

דף רכג ע"ב ד"ה והנה, שורה ב מלמטה - צ"ל ועי' ביראים.

שם ד"ה א"ה, שורה ב - צ"ל עז) כתב.

שם שורה ב מלמטה - יש להגדיל את האותיות הקטנות חוץ מתיבת גליון. וכן יש להוסיף את פתיחת הסוגריים לפני תיבת גליון.

דף רכו ע"א שורה יד - צ"ל אף בהחזקת טובה.

שם שורה יט - יש לשנות את הסוגריים המרובעות לעגולות.

דף רכז ע"ב שורה ט מלמטה - צ"ל רבית דברים.

דף רכח ע"א שורה א - צ"ל הלואתו, והרי.

שם ד"ה וקושיתו, שורה ד - צ"ל הגומל חסד.

שם שורה ב מלמטה - צ"ל "שיתברך מן השמים" זה ודאי.

שם ד"ה אמנם, שורה ו - צ"ל ואעפ"כ אסור.

שם שורה ז - צ"ל רגיל קודם.

שם שורה ח - צ"ל שהרי על.

דף רכט ע"א שורה ה מלמטה - צ"ל קונה ממנו.

שם ע"ב ד"ה וע"כ הא', סוף שורה א - ואף הרב מנחת שלמה גופיה חזר בו ואסר לומר תודה וכמ"ש בשו"ת מנחת שלמה (מהדורת אוצרות שלמה ח"א סימן כז הערה א). ע"ש.

דף רלד ע"א אהלי שם שורה ז - צ"ל לא הרוויח כלום כיון.

דף רלח ע"א שורה א - צ"ל מאה דולר.

שם שורה ג - וראה עוד להלן (דף רסב סע"ב). והעיר על זה חתני כבני מהר"ר יעקב דניאל ן' זקן נר"ו מדברי שו"ת גנת ורדים (כלל ד) ושו"ת ויאמר יצחק (ח"מ ליקוטי דינים ערך רבית). עכ"ד נר"ו. ודברי הרב גנת ורדים הובאו בס' ציון במשפט למהרר"מ אלבאז (ערך רבית אות כו), וכן בספרו תורבץ החצר (ערך רבית אות ט). ע"ש. ועי' בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סימן כז אות ד ובהוספות הרב המחבר שנדפסו בגליון במהדורת אוצרות שלמה שם).

דף רנ ע"א והלאה, בדעת הט"ז והחולקים עליו - וראה עוד בביאור מהרא"ח (סימן ט אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

דף רסב ע"ב אות א - וראה עוד בדברי הרב המחבר לעיל (דף רלח ע"א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

דף רסה ע"ב שורה ב מלמטה - יש להפריד בין התיבות הגדולה שם.

שם שורה אחרונה - יש להפריד בין התיבות העיכוב ודומה.

דף רסו ע"ב ד"ה דעת, שורה ז - יש להפריד בין התיבות גב דאין.

שם שורה טו - יש להפריד בין התיבות אפרים סימן.

שם שורה אחרונה - יש להפריד בין התיבות דעתו אבל.

דף ערב ע"א אהלי שם שורה ז - יש להפריד בין התיבות כנגדם והכא.

שם שורה ח - יש להפריד בין התיבות ס"ק כה, וכן בין התיבות עמוד רלא.

שם שורה יא - יש להפריד בין התיבות ט"ז ס"ק ד.

שם שורה יב - יש להפריד בין התיבות כבר סאה אחת.

שם שורה ד מלמטה - יש להפריד בין התיבות ס"ק ח, וכן בין התיבות ס"ק ד.

שם ע"ב אהלי שם שורה ג - יש להפריד בין התיבות קסג ס"ק ב.

דף רעג ע"ב אהלי שם שורה יב - יש להפריד בין התיבות הסחורה יעלה.

דף רצא ע"א ד"ה ואין, שורה ח - צ"ל אין יכול לחזור בו ורב נחמן.

דף רצב ע"ב שורה ב מלמטה - צ"ל ז''ל תוך.

דף שז ע"א אהלי שם סוף הדיבור הא' - צ"ל לו לבדו.

שם ע"ב שורה ג מלמטה - צ"ל הראשון שהוא.

דף שסב ע"ב ד"ה ולפי - וראה עוד להרב המחבר בס' אוצר פסקי צדקה שלהיות מנוי לעיתון חרדי אינו מצוה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה