יום רביעי, 30 בנובמבר 2022

כללי ההוראה לפי מנהג המערב

שם הקונטרס: כללי ההוראה לפי מנהג המערב

מחברים: רבי מרדכי עקיבא לבהר, רבי יוסף פרץ

דפוס: תשפ"ב


קונטרס זה חזר ונדפס בתחילת ספר מגן אבות חושן משפט, והוסיפו ותיקנו שם על פי הכתוב כאן. וע"ע במש"כ בס"ד בגליון שם.

בהקדשות שבראש הספר עמוד א שורה ז - צ"ל נורמה שתחיה.

בגוף הספר עמוד א ד"ה התודה, שורה א 'יואל' - ושם משפחתו פרץ.

שם שורה ג 'יאיר' - ושם משפחתו דילויה.

עמוד טו סעיף א שורה ד - לפי המבואר בהערה אין הדבר כן, אלא עוד לפני פרסום הש"ע פסקו במערב הפנימי ע"פ ג' עמודי ההוראה.

שם הערה א שורה ד - ובהנד"מ ח"מ סימן טז דף קד ע"א.

שם שורה יא - ובהנד"מ א"ה סימן א ענף ב דף תלג ע"א. וראה עוד בזה בס' באר בשדה על הלכות שביעית למהרח"ב כדורי נר"ו (בקונטרס יכין ובעז שבראש הספר).

דף יז ע"ב ד"ה והדברים, שורה ה בשם מהרש"ך - והובאו דבריו בכנסת הגדולה (י"ד סימן נה הגב"י אות מז). וכן הביאו במחזיק ברכה (י"ד סימן נה אות ד ד"ה ומ"ש עוד). ע"ש. ושם (ריש אות ד) הביא שכ"כ גם מהרשד"ם (קיצור הלכות טרפיות סימן נה).

שם שורה ז - חסר סיום המרכאות.

שם שורה י - חסר תחילת המרכאות.

שם ד"ה ויש, שורה ג - צ"ל באוריין תליתאי.

שם שורה ז - צ"ל לצאת מארץ.

דף יח סע"א - וראה עוד בשו"ת אבקת רוכל (סימן לב) שהביא שיש מקומות שנוהגים כהרמב"ם ויש שנוהגים כהרא"ש, וז"ל שם: שהרמב"ם הוא גדול הפוסקים, וכל קהלות ארץ ישראל והאראביסטאן והמערב נוהגים על פיו, וקבלוהו עליהם לרבן, ומי שינהג כמוהו בקולותיו ובחומרותיו למה יכפוהו לזוז ממנו, ומה גם אם נהגו אבותיהם ואבות אבותיהם שאין לבניהם לנטות ימין ושמאל מהרמב"ם ז"ל, ואפילו רבו באותה העיר קהילות שנוהגים כהרא"ש וזולתו, אינם יכולים לכוף למעוט הקהילות שנוהגים כהרמב"ם ז"ל לנהוג כמותם. ע"כ.

שם ע"ב שורה ו מלמטה 'תשובה כ"י' - ונדפסה בקובץ 'שלם - מחקרים בתולדות ארץ ישראל ויישובה היהודי' (ח"ז עמוד צב). ע"ש.

דף יט ע"א ד"ה ועוד - ועי' כיו"ב בס' ברכות המים (י"ד סימן כא והב"ד בארץ חיים בכללים כלל ג'), שבזמן מרן הבית יוסף לא כולם קיבלו את דבריו, והיו מחכמי הדור שהיו אגודים בהוראות הרמב"ם, ומהם גם כמה מתלמידיו, וכמ"ש במחב"ר (או"ח סי' ל"ח אות א' וסי' תרע"א אות ב'), ע"ש. והובאו הדברים בפורום אוצר החכמה. ע"ש.

שם ע"ב ד"ה אביא - עוד דוגמא ראה להלן (דף נז ע"א ד"ה ומעולם).

דף כ ע"א שורה ב - צ"ל בארץ חיים.

שם שורה ג מלמטה - צ"ל פסיק לאחר תיבת ליום, ונקודה לאחר תיבת והולך.

שם ע"ב שורה ה מלמטה - צ"ל (כמש"כ בשו"ת הרשב"א.

דף כא ע"ב שורה ה - צ"ל התכוונו לקטלוניה.

שם ד"ה כפי, שורה ה - צ"ל שהיה אחד.

שם שורה יד - צ"ל ולפיכך פסקו.

שם שורה יח - צ"ל הפוסקים שקדמוהו - וכ"ה לעיל (דף יט רע"ב).

דף כב ע"א ד"ה וכ"כ רבי, שורה ד 'ע"כ' - וראה עוד בשו"ת ויאמר יצחק סוף חושן משפט (לקו"ד נפרדים אות י), ובמה שכתב עוד באבן העזר (סימן קלח), והובאו דבריו להלן (דף מו ע"א אות כז).

שם שורה ה - צ"ל ליעקב להקדוש.

שם ע"ב שורה א - צ"ל דיני התורה.

שם שורה ד מלמטה - צ"ל ממאתים רבנים.

דף כג ע"א, שלא קבלנו הוראות מר"ן במה שכתב בבדק הבית - וכן מוכח בביאור מהרא"ח (ח"ב דף שצח ע"א אות מא), וכמו שכתבתי בס"ד בגליון שם.

שם ע"ב בדעת הרב ויאמר יצחק - ואפשר לחלק בין מש"כ בלקוטי דינים בענין בדק הבית, למש"כ בתשובה לענין תשובות מר"ן, שתשובות מר"ן קבלנו עלינו, משא"כ ספר בדק הבית.

דף כד ע"ב ד"ה והנה, שורה ג 'סימן קנו' - ובהנד"מ סימן מד אות ב.

שם שורה ז - צ"ל מפתח בעלמא. ובפרט. וראה עוד בשו"ת ויאמר יצחק סוף חושן משפט (לקו"ד נפרדים אות י).

שם שורה יא - צ"ל כמבואר בספרי.

דף כה ע"ב סוף אות ז - וראה עוד בשו"ת ויאמר יצחק סוף חושן משפט (לקו"ד נפרדים אות י).

דף כח ע"ב ד"ה והנה, שורה ו - יש להזיז את הפסיק.

דף כט רע"א בדברי הרב ויאמר יצחק - וראה עוד בפורום אוצר החכמה.

שם ע"ב שורה ה - יש להקדים את הנקודה.

דף לה ע"א ד"ה אמנם, שורה ו - צ"ל וכעין זה עיין בשו"ת.

דף לח ע"א ד"ה הדעה, שורה ה - צ"ל סוף אות ד).

שם ע"ב ד"ה אלא, שורה ה - צ"ל החולק נמי. וכ"ה בפנים.

שם שורה ו - צ"ל ודעת הכנה"ג. וכ"ה בפנים.

שם שורה טו - צ"ל הרב המני"ח. וכ"ה בפנים.

שם בסוף הדיבור - ובעיקר דברי הרב חיד"א בדעת הרב כנסת הגדולה, הנה בכנסת הגדולה אורח חיים (סימן תמז בהגב"י) כתב וז"ל: ורבינו המחבר בספרו הקצר לא פסיקא ליה מילתא, וכתב כלשון הזה, אם נתערב החמץ קודם הפסח, אינו חוזר ונעור, ויש חולקים. ע"כ. ויראה לי שאם הרב היה אומר יש מתירין ויש אוסרים, היה מקום לומר שלדעת הרב ז"ל הלכה זו מסופקת היא ולכן כתב יש אוסרים ויש מתירים, אבל כיון שהרב ז"ל שנה לנו סברת ההתר בסתם, וכתב אינו חוזר ונעור, דעתו לפסוק כן לענין מעשה. וכן מצאתי בתשובות מורי הרב [מהרימ"ט] ז"ל ח"ב חאו"ח סימן א משם חכם א', וחיזק דבריו מוה"ר ז"ל שם. ע"כ. וכ"כ עוד בשיירי כנה"ג (הגב"י אות ד). ע"ש. ובעיקר דין חוזר ונעור מה דעת מר"ן בזה, ראה בשלמא בעלמא (א"ח סימן תמז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

דף לט ע"א שורה יג, צ"ל פסיק לאחר תיבת סעודתו.

שם ד"ה אכן, שורה ג - צ"ל באיזה מקומות.

דף מא ע"ב שורה ב מלמטה 'דף ר"י' - וכ"כ עוד בחלק יורה דעה סימן סו (ובהנד"מ סימן כב).

דף מד ע"א שורה ד מלמטה 'וסימן קצד' - וכ"כ עוד בחלק יורה דעה סימן סו (ובהנד"מ סימן כב). ובשו"ת רחמים פשוטים (ח"מ סימן ו, ובהנד"מ סימן כז דף רנח ע"א ד"ה ואף) ציין לדברי הרב ויאמר יצחק אלו (בסימן קכט) כראיה לנידונו. ע"ש. 

דף מו ע"א אות כז שורה ז 'סימן קלח' - ובהנד"מ סימן כו אות יא ד"ה והגם.

דף נ ע"א אות לא - וראה עוד בקו' הפסקים הנדפס גם בס' אהלי שם א"ח ח"ה ובס' עושה שלום על הליכות עולם ח"א (בענין הפיוטים שבברכות ק"ש).

דף נה ע"א אות לד שורה ו - ועי' בשו"ת חפץ 

דף נו ע"א שורה ז - צ"ל וכ"כ חכמי פאס (כ"ה בליצחק ריח).

שם שורה ט - צ"ל דף לב.

שם ע"ב אות לה 'סימן ב אות ב' - ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

דף נז ע"א ד"ה ומעולם, שורה ג 'לעיל' - דף יז ע"ב והלאה.

שם שורה ו 'לעיל' - דף כא רע"א.

דף נח ע"א ד"ה וגם - וכן הספרים שושני יעקב למהר"י פינטו ולבוש מרדכי למהר"מ אלמשעאלי.

שם ד"ה ציטטנו, שורה ג - צ"ל שהחל מטיטואן.

דף סא ע"א אות לח שורה יג - צ"ל לשנות שום.

דף סח ע"א ד"ה וגם, שורה ג - צ"ל דהנה עיין בהמשך.

דף ע ע"א אות ה שורה ג - צ"ל ירושלם וחברון.

שם לפני אות א - יש לקרב את שני הנקודות.

שם אות א שורה ה - צ"ל שהיה להם את הקהילה.

דף עא ע"ב שורה י - צ"ל העזובה ברוחניות.

דף עג ע"ב ד"ה וכן, שורה ו - צ"ל ובין היתר.

שם שורה יב - צ"ל כמו שכתב.

דף עד ע"א שורה יב - צ"ל משפטים ישרים.

שם בסוף העמוד, שמר"ן הגיע למראכש - כ"כ בס' מלכי רבנן (דף עד סע"א ערך רבי יצחק דילויה, ודף קיז ע"ב ערך רבי שלמה תמשות), ובס' מצבות מראכש (עמוד קצא ועמוד תרנה ועמוד תרעה), ובס' אבני זכרון לקהילת מראקש (בהסכמת מהרש"מ עמאר נר"ו ובעמוד קלב), ובקובץ אבקת רוכל (גליון יח עמוד קנד).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה