יום ראשון, 30 בספטמבר 2018

יסוד מערבי

שם הספר: יסוד מערבי
מחבר: רבי רפאל אוחנא
דפוס: תשנ"ו

המהדורה הראשונה מופיעה בהיברו בוקס.

בתולדות המחבר עמוד א, יש להוסיף כי להלן בעמוד פ' כתב הרמ"ז המחבר ז"ל שמוהר"ר שלמה סוכארי היה מורו. ומהר"ר שלמה הנז' חתום גם בהסכמת ספר זה כדלהלן.

שם, ובעמודים הבאים, 'בוכראה' - צ"ל בוכארה.

שם עמוד ב שורה א - צ"ל ושנחאי.

שם ד"ה רבנו פעל, שורה ב מלמטה - צ"ל הגבירים שם.

שם ד"ה רבנו היה יושב, שורה ד - צ"ל גבירי בוכארה.

שם ריש עמוד ג - גם חיבר ספר 'יפות מראה' דרושים לתפילין ולא"י ולהספד ולשבת כלה ולשבת תשובה (וכמ"ש לקמן עמוד קנד).

בגוף הספר עמוד יא, שחידושי תורה הם תיקון להוצאת ז"ל - וכתב בזה עוד להלן (עמוד פ). ועי' במה שהאריך בזה בספר מערכי לב למהרמ"נ חדיד (בהקדמה).

שם בהערה - צ"ל קורדובירו.

בעמוד יד בהערה, שרא"ה ר"ת רפאל אוחנה - פשוט הוא. וכן הוא בכל ספרי הרמ"ז המחבר ז"ל. וכן הוא בחתימתו (המובאת לעיל בסוף תולדותיו).

בעמוד טו שורה א 'וכאלה רבות' - וע"ע בזה בס' לקוטי צבי כל בו השלם (פרמישלא תרס"ו, דס"ו ע"א). והו"ד בס' טהרת יו"ט ח"א (מהדו"ב בהקדמה עמוד מט ד"ה וראיתי).

בעמוד כא ד"ה והוא - בס' טובת מראה (הקדמה ב דף ז ע"ב) זכר הרמ"ז המחבר ז"ל מדבריו כאן.

בעמוד כו שורה ב - צ"ל וכאלכתה (וכ"כ הרמ"ז המחבר ז"ל בעמ' הקודם).

בעמוד כז ד"ה אמ"ה הא' - יש לבאר ששנת תחילת כתיבתו היתה 'ותגל' דהיינו תל"ט, שכן נדפס כבר בפפד"א באותה שנה, וכמ"ש בס' בית עקד ספרים (אות תשנ). ועי' להלן (עמוד צח ועמוד קיז) בענין כתב יד זה של הספר.
וכתב בס' בית עקד ספרים (שם), שלאחר מכן נדפס הספר בברלין תצ"ט, פפד"א תקל"ד, זולקוא תקל"ד, מזיראוב תקנ"ד, חמ"ד תקצ"ד, לבוב תקצ"ח, לבוב תר"ל, לבוב תרל"ב, וילנה תרמ"א, מונקאטש תרנ"ה, מונקאטש תרס"ח, פיעטרקוב תרע"ד. ע"כ. גם חזר ונדפס עם פירוש טהרת יום טוב, ח"א בקאשיצע תש"ח, ואח"כ שאר החלקים בניו יארק, ושוב נדפס ח"א בירושלם תשל"ב (ושם כתב בדברים אחדים שבראש הספר בעמוד כב ד"ה יוסף, שהספר נדפס לראשונה בחיי המחבר בשנת תנ"ט, אולם עי' בהיברו בוקס צילום הספר שנדפס בפפד"א בשנת תל"ט).

בעמוד לא בסוף הדיבור הא' - וכן פירש בספר ילקוט סופר (פר' ויגש לברי"מ אות ב). והו"ד בס' טהרת יו"ט ח"א (מהדו"ב סימן ב סעיף א אות ח, סוף עמוד יג).

בעמוד לט, במעשה הרב בעל הלבושים - מעשה זה הובא גם בס' דרך החיים. ומשם העתיקו בספר אהבת חיים השלם (פרשת חיי שרה ד"ה מעשה נוראה, עמוד צג). ע"ש. גם הובא בס' ניצוצי אור למהר"ש קצין ז"ל (מהדו"ב עמוד קלד והלאה).

בעמוד מ בהערה, 'צ"ל תתנ"ו' - וכן הוא בס' אהבת חיים השלם שם, ובס' ניצוצי אור שם.

בעמוד מז בהערה ד"ה ומרן - אולם מהר"ע יוסף ז"ל הדר ביה בספר מאור ישראל (שבת קנא ע"ב), והתיר רק כשיש אור בחדר. עש"ב. ושו"ר מש"כ בזה בס' ילקוט יוסף - שארית יוסף  ח"ג (סימן רלט הערה א), וכן הוא בספר ילקוט יוסף על ברכות (מהדורת תשס"ד, בסוף הספר). ובעיקר דין זה, ע"ע בס' שערים מצויינים בהלכה (שבת קנא ע"ב). עש"ב.

בעמוד סג, בסוף הדיבור בא' - וכ"כ כיו"ב להלן (עמ' פח).

בעמוד סח שורה ד 'הוי"ה שד"י' - וכמ"ש הרמ"ז המחבר ז"ל לעיל (עמוד סב) דהשומר אות ברית הוא חתום שם הוי"ה מלבר ושד"י מלגאו.

שם שורה טו 'שם הוא הוי"ה שד"י' - כן הוא בגימטריא, וכמ"ש הרמ"ז המחבר ז"ל להלן (עמ' סג).

בעמוד עג בהערה - ועי' בשו"ת דבר שמואל למהר"ש עמאר (דף ב ע"ג) שכתב ששמע ממהר"ד אדרעי בשם מהר"ש העליר בשם מהר"א ביר שקיבל מרבו ורבו מרבו עד האר"י ז"ל שכן הוא. ומש"כ שם שהוא כפ' תעניות, ט"ס הוא וצ"ל פ"ד, שכן אח"כ הביא בזה דברי הפסוק כסף הפדיום.

בעמוד עד ד"ה ואת - צ"ל טובייאנא.

בעמוד עז ד"ה והנה שורה ב 'הנ"ך' - = 555

שם שורה ג 'בכ"ר גל"ש' - שהם האותיות שאחרי אותיות ב'כ'ר'.

בעמוד פ ד"ה ובהיותי שורה ו 'גימטריא ש"ם' - וגם 'שם' היינו תורה, וכדהאריך בזה מהרי"ח סופר נר"ו במאמרו שבקובץ מקבציאל (גליון כ עמוד פט סימן ב) ובמש"כ בגליון ספר סליחות - אהלי שם (מהדורת תשע"ו עמוד כז).

שם, 'הוי"ה שד"י' - כדלעיל (עמ' סב).

שם הערה יד, 'בן איש חי' - שכתב בשם ספר אחד שיסתכל באות שבראש התיבה השוה לאות שבראש שמו. וכ"כ בס' פדה את אברהם (מע' הה' אות ט) בשם ספר נאות דשא. והו"ד בס' ארחות חיים (ספינקא, סימן קלד אות ב). וכ"כ בילקוט יוסף ח"ב (סימן קלד סעיף ט).

בעמוד פא ד"ה ולעד"ן שורה ג - צ"ל כנודע.

בעמוד פב בדיבור הא', בענין אמירת בריך שמיה בחול - וע"ע בזה בספר חיים למהר"ח פאלאג'י (סימן ב אות ג), ובילקוט יוסף (ח"ב סימן קלד סעיפים ה-ו), והביא שם ממש"כ בזה בשו"ת יביע אומר ח"ה (א"ח סימן ח אות ד).

שם שורה א 'וישאר ק"ל תיבין' - ועי' בספר מנהג ישראל תורה (א"ח סימן קנ אות ז) ובס' מערכי לב למהרמ"נ חדיד (ר"ס ב) בענין אם יכולים להוסיף על מספר המכוון.

שם בהערה - ומהר"ח פאלאג'י בספר חיים (סימן ב אות ג) כתב, שבספר פתח הדביר (דף קמו ע"ד) אס'ף איש טהור הנוסחא המדוייקת באמירת בריך שמיה.

בעמוד פה שורה ז 'פירשתי בעניותי' - בס' פרשת רא"ה (דף ז ע"ב).

שם בהערה - וע"ע בס' כף החיים למהר"ח פאלאג'י (ס"ס כז).

בעמוד פו שורה ב מלמטה - צ"ל יסוד מערבי.

בעמוד פח בסוף הדיבור הא' - וכן רמז כיו"ב לעיל (עמ' סג).

בעמוד פט שורה ה 'כנזכר' - לעיל (עמוד סה).

בעמוד צא בסוף הדיבור הא' 'בספרנו הגדול ערך הקרבנות' - ממש"כ 'ערך' הקרבנות, נראה שכוונתו לספרו אור המערכה הנז' ברשימת חיבוריו להלן (בעמוד קנד).

בעמוד צג בסוף הדיבור הא' - ועיין בשער הגלגולים (הקדמה לו, ירושלם תרס"ג דף מב ע"א, ובהנד"מ דק"ט סע"ב ודק"י ע"א) שכ' שעקיבה הוא בה"א. וכ' מהר"ש ויטאל בהערה שם, שבספרו חכמת נשים כתב שהנראה יותר מבואר הוא לכתוב שם עקיבה בה"א. וכ"כ עוד בשער הגלגולים (לאחר הקדמה לו, ירושלם תרס"ג דף נד ע"ב סד"ה ערב, ובהנד"מ דף קלח רע"ב). אולם בשער הכוונות (ענין ספירת העומר דרוש יב, בהנד"מ עמוד קפט ד"ה והנה) מוכח שנכתב באל"ף. ע"ש.

בעמוד צח ד"ה ומדי שורה ג - צ"ל מרדכי אדהאן (ושו"ר שכן הוא להלן עמ' קיז).

בעמוד קו שורה ה - צ"ל על משכבכם.

שם בהערה שורה ב - צ"ל פקודי.

בעמוד קט בהערה שורה ג מלמטה - צ"ל בצפורן שמיר.

שם, שורה אחרונה - צ" גאנצפריד סימן.

בעמוד קיא בדיבור הא' שורה ד מלמטה 'בסיום תפילת שמונה עשרה' - והוא במס' ברכות (יז ע"א).

בעמוד קכ שורה ד  - צ"ל לילית ובאה.

בעמוד קכז בהערה שורה ו מלמטה - אולם לדעת הרב יסוד יוסף (לעיל עמוד קו ד"ה עוד) שגם הנשים שייכות לחטא זה, אז אפשר דאף בלויית אשה לא ילווה היוצאים ממעיה.

בעמוד קכח ד"ה אמ"ה שורה ה - דברים אלו הועתקו ע"י מהרמ"מ מאמאן ז"ל בס' זכרון משה ח"ב (דף צד ע"ב) בשם אומרם. ובילקוט יוסף (א"ח מהדורת תשס"ד סימן כה סוף הערה נג) כתב שהיו אזורים בבוכארה שרבני האשכנזים הם שהחדירו שם את לימוד ההלכה. ועי' בויקיפדיה (ערך הרב אברהם חיים נאה) שהרב הנ"ל לימדם תורה ואף הדפיס בשבילם ספר הלכה בשפתם.

בעמוד קל שורה ה - צ"ל תנאים ביניהם.

בעמוד קלא ד"ה אמ"ה נראה שורה ג - צ"ל רגל רומז.

בעמוד קמה בהערה, בענין תענית דיבור - עי' במה שכתב לפקפק מהרי"מ הלל נר"ו (מח"ס וישב הים ועוד) בתשובה שבקובץ מקבציאל (גליון כד עמוד רנח) ע"ד הרב קונטרס היחיאלי.

שם, בדברי רבי אלימלך - עי' בדברי מהר"י הלל שם.

בעמוד קמז שורה יב - צ"ל ויום שישי.

ב'ראה והתקין' עמוד ו בהערה 'וכן הובא בספר ימצא חיים' וכו' - ובקו' יתד המאיר (גליון קעג סימן רג) האריך בזה מאוד לקיים ד"ז.

בעמוד ח בהערה, שורה אחרונה - צ"ל תורה תשרי.

בעמוד כב, בענין היא למעלה והוא למטה - ע"ע בס' דבר סתר (מהדורה רביעית עמוד נא).

בעמוד כג, בענין שלא כדרכה - ע"ע בשו"ת באר משה (ח"ג סימן קנג).

בעמוד לא, שורה ט מלמטה - צ"ל חכמה ומוסר דרך אמת ואמונה.

בעמוד לב שורה ה 'יעוין שם' - וכתב עוד בזה מהר"א ענתבי ז"ל בס' אהל ישרים (שער הגאולה). ע"ש.

בעמוד מ בהערה שורה א - צ"ל צבי הירש.

בעמוד נט בהערה שורה א - צ"ל עיין לעיל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה