יום שבת, 9 באוקטובר 2021

ציון במשפט

 שם הספר: ציון במשפט

מחבר: רבי רפאל משה אלבאז

דפוס: ירושלם תשע"ו


בפתח השער - ראה עוד מתולדותיו בקובץ מן הגנזים (חלק טו עמוד קנג וחלק טז עמוד צז).

עמוד ז סוף אות א - שפסק שיכול להשביעו. וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן עה אות מה וסימן רסב אות ב). ע"ש.
ודברי הרב המחבר בזה כתבם גם בספרו תורבץ החצר (ערך אבידה אות א). ע"ש.

עמוד ח סוף אות ו - וכ"כ עוד הרב המחבר בספרו תורבץ החצר (ערך אבידה אות ב). ובבית יוסף (ס"ס רסז) הביא דברי מהרי"ק. ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רסז אות ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות י - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רנט אות ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד יב אות יב ד"ה ואם - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות יא). ע"ש. וכן משמע מלשון השאלה בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (סימן יב אות ד).

שם ד"ה ואפילו - זה דלא כדעת מר"ן בש"ע (סימן קעו ס"ג), אלא כדעת מור"ם בהגה שם בשם יש חולקים. ועי' בביאור מהרא"ח (שם אות יא). וראה עוד בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (סימן יב אות ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד יד אות ב ד"ה הא - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות ו). ע"ש. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ועיין - בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות יב) הביא דברי הרב פרח מטה אהרן שהעיקר כסמ"ע. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ו - וראה עוד להלן (סוף ערך מטבעות).

שם אות ז - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות לז ובהערה ז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם בסופו - ועי' בנתיבות המשפט (סימן קפה חידושים או' יב-יג).

שם אות ט - ועי' להלן (ערך חליפין אות ג ואות ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד טו אות י - וראה בדברי הרב המחבר להלן (ערך שטרות אות סב), ובפתחי תשובה (סימן רכז אות כב), ובחכמת שלמה (סימן רכז ריש סעיף כט).

שם אות יג - וכ"כ בנתיבות המשפט (חידושים אות ל). ועי' בפתחי תשובה (אות כג). ולהלן (ערך הקדש אות ח) ציין הרב המחבר לדברי הש"ע בלבד.

שם אות יד - וכן הובא בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות לא). ע"ש. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות טו - וכ"כ בש"ך (סימן רכז אות יד) ובביאור מהרא"ח (שם אות מ). וכ"כ עוד הרב המחבר להלן (אות לב).

שם אות יט - וכתב בשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רצז) שאם המקח עדיין ביד המוכר יכול לחזור עד כדי שיראה לתגר או לקרובו.

עמוד טז אות כב - וכ"כ בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קכז ד"ה מחליף). ע"ש. וכנראה שהעתיק הדברים מכאן.

שם אות כה ד"ה וע"ש - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מג הערה יג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ודוקא - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מא הערה י) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ועיין בני - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מג). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה וכן - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מג). וע"ש בהערה יד ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד יז אות כח - וכ"כ עוד הרב המחבר להלן (ערך שותפין אות לב) ובספרו תורבץ החצר (ערך אונאה אות י וערך שותפין אות יח) בשם מהר"ר יעב"ץ. וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מד), ובשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רצג) [ומה שציין שם לדברי ש"ע סימן רכז ס"ט, צ"ל סי"ט]. ע"ש.

שם אות כט - וראה עוד בשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רצב) ובביאור מהרא"ח (ס"ס רט) ובדברי הרב המגיה שם. ועי' להרב המחבר להלן (ערך מכירה אות לז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם. ובענין האלסקלי, ראה עוד להרב המחבר להלן (ערך מום אות יא).

שם אות ל - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות לז ובהערה ז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד יח אות לב - וכ"כ עוד הרב המחבר לעיל (אות טו). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד כא אות כט, הביא להלכה דברי מר"ן שאם הפחידו הוי אונס - וכ"כ בהגהות רעק"א. ועי' במש"כ בס"ד בגליון ביאור מהרא"ח (סימן רה אות כב).

עמוד כו אות ד, בענין שליחות למומר - וראה בהגהות רעק"א (ח"מ ר"ס קפב) בענין אי אמרינן אין שליח לדבר עבירה אם השליח מומר.

עמוד כז אות טו ד"ה והיכא - וראה עוד בדברי הרב המחבר להלן (עמוד קז ד"ה דבר) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד לא אות לג - וע"ע בדברי הרב המחבר להלן (ערך שליחות אות כא).

עמוד לב בתחילתו - וראה עוד בדברי הרב המחבר להלן (ערך מום אות ט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד לח אות ב - וכן פסק בביאור מהרא"ח (סימן רז אות מה). ע"ש.

שם אות ג - וכתב בזה עוד הרב המחבר להלן (ערך שבועה אות יג ואות פ), ובספרו תורבץ החצר (ערך שבועה אות ח). ובהגהות חכמת שלמה כתב ע"ד מר"ן בש"ע בזה שאין זה מוכרח. ע"ש. וע"ע בס' שבות יהודה למהר"י אלבאז (פרשת תולדות מהדורה שניה עמוד לח בשם הרב ש"ך) ובספר זכור לאברהם למהר"א אלקלעי (ח"ב דפוס שאלוניקי תקנ"ח דף שנז ע"א) ובס' ויחי יעקב - צדקת אר"ץ (עמוד קט).

שם אות ז - ועי' בשו"ת חיי עמרם (ח"מ סימן ז).

שם אות ח - וכן פסק בביאור מהרא"ח (שם אות לח). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות יא - ועי' להלן (עמוד תל אות כה).

עמוד לט אות יא, דמהני אם היה בבית דין חשוב - וראה להלן (מערכת בית דין אות לה) שהביא דברי מור"ם דמהני אם כתוב כן בשטר אע"פ שלא נעשה בבית דין החשוב שבעיר. וראה בתשובות חכמי מראכש (סימן ו ד"ה אחר, דף ז ע"ב) דקיי"ל כדברי מור"ם שבבית דין חשוב אפילו לא אתפיס מהני. וראה במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות יג - דברי הרב המחבר הועתקו בקצרה מכתב יד בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (ערך אסמכתא עמוד כח).

שם אות יד - וע"ע להלן (אות כא), ובהגהות דרישה ופרישה (סימן רט אות ב), ובש"ך (סימן רט אות ג), ובספר ויחי יעקב - צדקת אר"ץ (עמוד קט).

שם אות יז - לכאורה אם עושין כן הסוחרים לית ביה משום אסמכתא לפי מה שכתב בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (ערך אסמכתא עמוד כח) בשם הרב הוד יוסף (דף קלו) שדבר שנוהגין בו העולם אין בו דין אסמכתא.
והנה מקור הדברים הם בתשובת מהר"ש הדאיה שהובאה בספר הוד יוסף למהר"י ארוואץ שם. ושם הביא הדברים בשם התוס' (ב"מ סו ע"א ד"ה ומניומי) דהוי כסיטומתא. אולם מר"ן בב"י (סימן רז ריש סעיף כא) הביא דברי תוס' אלו, אולם דילג על סברא זו כיעו"ש. ומוכח דלא ס"ל הך כללא. וכן מוכח מדברי כל הראשונים שחיפשו טעם לחיוב קנסות השידוכין, ולא כתבו טעם זה [ואפשר לדחות שבמקומותם לא נהגו הקנסות השידוכין, וכמ"ש בשו"ת חדות יעקב למהר"י עדס (ח"מ סימן ח) לגבי מנהג הספרדים בזה. ע"ש. אולם דוחק הוא לומר שכל הראשונים דיברו בענין זה בלי שינהגו במקומותם בדבר זה. ותו מצינו שגם הספרדים נהגו בקנס השידוכין, וכמ"ש בשו"ת בן ימין (סימן יא), ובשו"ת נכח השלחן למהרח"מ לבטון (א"ה ר"ס יג), ובקובץ מן הגנזים (חלק טו עמוד שעו ועמוד שעח), ובס' שער יהושע הנ"ל (עמוד רט), ובדברי הרב המחבר להלן (סוף ערך קנס)]. וגם לכאורה מהר"ש הדאיה גופיה בסוף תשובתו לא פסק כן. וראה בפתחי תשובה (סימן רט אות י) שהביא מחלוקת האחרונים בזה.
והנה הסיגור"ו בשפה הספרדית הוא הנקרא בלשונינו ביטוח, ועי' במש"כ בזה בפתחי תשובה (סימן רז אות יז).

שם אות יח - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רז אות מא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד מ אות כ - וראה בביאור מהרא"ח (סימן רז אות מח) מש"כ ע"ד הט"ז. ודברי הרב המחבר כאן הועתקו מכתב יד בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד ריד ד"ה שטר דבר).

שם אות כא - וראה לעיל (אות יד) שנחלקו הפוסקים אם יש בהקדש משום אסמכתא.
וע"ע להלן (ערך דברים אות ט) אם דבר שנתבטל מקצתו מתבטל כולו. וע"ע להלן (ערך קני את וחמור).
וראה בהגהות רעק"א על הרמב"ם הוצאת הרב פרנקל (ע"ד המל"מ הנז' בפנים). ועי' בשו"ת שואל ומשיב (מהדורה א ח"א סימן עב). ובספר המפתח (שם) הביא קושית האחרונים בסתירת דברי הרשב"א למה שהביא בשמו הט"ז ביורה דעה (הנז' בפנים). ע"ש. אולם ראה בש"ע הבהיר שכתבו בדברי הט"ז שם שצריך לומר הריב"ש במקום הרשב"א.
וראה עוד בדרכי משה (ח"מ סימן רי אות ב) שהביא מה שכתב בזה ביורה דעה. והובא בביאור מהרא"ח (אות י). ע"ש. וראה עוד בשו"ת שער יוסף למהר"י אזווילוס (סימן יד עמוד שפז).

שם אות ד - דברי הרב המחבר הועתקו בקצרה מכתב יד בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (ערך אעבורי אחסנתא עמוד כט). וציין שם עוד למש"כ בזה הרב המחבר בספרו הלכה למשה (סימן קד).

עמוד מד אות כז - צ"ל אפוטרופוס שמכר.

עמוד נ אות כה ד"ה ומשמע - וראה עוד בפתחי תשובה (ח"מ סימן רכז אות ט).

עמוד נא אות לב - וראה עוד בפתחי תשובה (ח"מ סימן רכז אות ט).

עמוד נב אות לד - ועי' בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קפב ד"ה פרנסה).

עמוד נג ערך בורח אות א - ועי' בתקנות חכמי מראכש (סימן ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד סד סוף אות ו - ועי' במש"כ בס"ד בגליון ביאור מהרא"ח (ח"ג דף קצ ע"א אות ה).

עמוד סו אות יג - וראה עוד בתשובות חכמי מראכש (סימן כא דף נב ע"ב ד"ה נשאלתי).

עמוד עז - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך בת אות ג) ובס' התקנות שלו (עמוד כא אות ט). ודברי הרב יעב"ץ הינם בספרו שו"ת משפט וצדקה ביעקב (ח"א סימן סא). ודבריו חזרו ונדפסו בס' תורת המשבי"ר (דף קעג ע"ב ד"ה ולענין הבנות).

עמוד עח ערך גאבילה אות א - ראה עוד בדברי הרב המחבר בספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קנז), ובס' רבינו חיים עוזר - רבן של כל בני הגולה (עמוד תס) ובמש"כ בס"ד בגליון שם, ובס' Intrigue and Revolution.

שם ד"ה ועיין לקמן, שורה א  'אות דל"ת' - עמוד קו אות יב ד"ה מכירת.

עמוד פג ערך גוד או אגוד אות א ד"ה וגוד - וכתב בזה עוד הרב המחבר להלן (אות יב).

שם ד"ה ועיי"ש - צ"ל בבאה"ט סק"א.
ובעיקר הדין, כ"כ גם בהגהות רעק"א (סימן קעא ש"ך סק"א) בשם שו"ת מהראנ"ח (ח"א סימן טז). ע"ש. ועי' בכסף הקדשים (סימן קעא ס"ו ד"ה מכור).

עמוד פד אות ד - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר ערך גוד או אגוד אות ג). ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעא אות יג).

שם אות ה - ועי' בסמ"ע (אות מא) שכתב שלנתבע נותנים לו ל' יום. וכ"כ בש"ך (אות טו) ובט"ז. ע"ש. ועי' בביאור מהרא"ח (אות כח) ובהגהות והערות על הטור הוצאת מכון ירושלם (אות מט).

שם אות ו - וראה עוד בביאור מהרא"ח (סימן קעא אות ה ואות טו ואות לא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד פו אות ז - ועי' בבאר הגולה (אות נ) ובנתיבות המשפט (חידושים אות לב).

שם אות ח - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעא אות כט).

שם אות יב - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך גוד או אגוד אות ו). ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעא אות כו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד צ אות כח - ובענין פועל גוי, ראה בנתיבות המשפט (סימן קפח אות א), והביא שם מדברי הרב מחנה אפרים בזה. וראה עוד בכסף הקדשים (סימן קפח ס"א בסופו), ובספר ציון יעקב למהרי"ח סופר נר"ו על המחנה אפרים שם. 

עמוד צא סוף אות לח - צ"ל סעיף נא.
ולהלן (עמוד תנו אות פז) ציין הרב המחבר בזה לדברי הש"ך שם (אות נח).

עמוד צד אות יח - דברי הרב משבי"ר הובאו בספרו תורת המשבי"ר (עמוד תרלז). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קה אות ט - דברי הסמ"ע הם בסוף אות כ. וע"ע לעיל (ערך אסמכתא אות כא) ולהלן (ערך קני את וחמור).

עמוד קו אות יב ד"ה מכירת - כתב בזה עוד הרב המחבר לעיל (ערך גאבילה אות ב), ובספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קנז ד"ה עוד).

שם ד"ה הקונה - ועי' בפתחי תשובה (סימן ריב אות י), ובמש"כ שם בשם רעק"א. וע"ע בהגהות רעק"א (סימן רט ס"ד ד"ה ואם הב'), ובביאור מהרא"ח (סימן ריב אות ז), ובפתחי תשובה (סימן רט אות ח), ובספר שער יהושע למהר"י מאמאן (סוף עמוד ס).

שם ד"ה ועיין שם, אם יכול למחול דבר שלא בא לעולם - וראה בדברי הרב המחבר להלן (עמוד רז ד"ה ואם), ובביאור מהרא"ח (סימן רט אות יח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה אם, בענין אם הקנה דבר שלא בא לעולם בלשון חיוב - ועיין בביאור מהרא"ח (סימן רט אות י) בענין חיוב היורשים בזה. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קז שורה א, דלא מהני משכון בדבר שלא בא לעולם - ועי' בקצות החושן (סימן רט אות ה) ובנתיבות המשפט (שם חידושים אות י).

שם ד"ה ומנא, בענין לי ולא ליורשי - ראה עוד בדברי הרב המחבר להלן (ערך לי ולא ליורשי), ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ועיין עוד, בענין סילוק מדבר שלא בא לעולם בסימן ר"ט - הוא בדברי מור"ם בהגה (סעיף ח). וע"ע בסמ"ע (אות כא) ובנתיבות המשפט (ביאורים אות ו).

שם ד"ה המקנה - צ"ל סימן ריג ס"א.

שם ד"ה דבר, בענין קנין אגב בדבר שלא בא לעולם - ולעיל (מע' אין אות טו ד"ה והיכא) כתב הרב המחבר בשם הריב"ש דמשתעבד. וראה עוד בנתיבות המשפט (סימן רט ביאורים אות ג). ועוד שם (אות ט) אם מועיל לדבר שאינו ברשותו. וראה עוד בזה בשו"ת אגרות משה (ח"מ סימן נב ענף א).

שם ד"ה כשם, שאין אדם מתחייב לדבר שלא בא לעולם - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רי אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קח ד"ה הא, שאדם מקנה דבר שלא בא לעולם לבנו - וכ"נ דעת הרב נתיבות המשפט (סימן רט חידושים אות כג) והגהות רעק"א (סימן רי ס"א ד"ה ואם היה בנו). אולם בביאור מהרא"ח (סימן רי סוף אות ד) כתב דמדברי מר"ן בשלחן ערוך (אבן העזר סימן נא ס"א) מוכח דלא קני (ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם). וכן פסק בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (סוף עמוד כא). ועי' בפתחי תשובה (סימן רי אות א). ובש"ס הוצאת מתיבתא (גיטין מג ע"א חלק אליבא דהלכתא הערה קיח) כ' שבס' תשובת רבי אליעזר למהר"א גורדון (סימן כא) דחה הראיה מדברי הש"ע (סימן נא ס"א) הנ"ל. ע"ש. והוא בספרו תשובות רבי אליעזר (ח"א סימן כא אות יב ד"ה ובס', דף סד ע"ג).

עמוד קט אות יד - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך דבר שאינו שלו אות ג). ובעיקר דין דבר שאינו מסוים, ע"ע בביאור מהרא"ח (סימן רז אות מב וסימן רמא אות טו) ובתשובות חכמי מראכש (סימן ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה שותפין - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רט אות ט). ע"ש.

שם אות יו, בענין דבר שאינו ברשותו - ועיין לעיל (עמוד קז) אם נשבע לתת לחבירו דבר שאינו ברשותו, וכן אם יכול למחול דבר שאינו ברשותו. ובענין אם טרח המוכר וקנה הדבר, עי' בשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן קיז).

שם אות יז - וע"ע בביאור מהרא"ח (סימן רז אות נג) ובדברי הרב המחבר להלן (ערך מחילה אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם. ובשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ ס"ס רצד) כתב דקיי"ל דקנה. ע"ש. ובשו"ת נכח השלחן למהרח"מ לבטון (בחי' הש"ע שבסוף הספר סימן רז סעיף כא) כתב שאין לומר בזה קים לי כהרמב"ם. וכ"כ בס' עמק המשפט למהרא"י כהן נר"ו (ח"א סימן כו), ודלא כמהר"ע יוסף. ע"ש. והביאו להלכה הרב יצחק בירך דסקל בפס"ד שלו. אולם בכנה"ג (מ"ב סימן ס הגב"י אות ג) כתב בשם הרב מקור ברוך (סימן מג) שיכול לומר קים לי כהרמב"ם. ע"ש. וכן נראה קצת מד' מהר"י אבירז'ל בס' כפר ליצחק (פרשת לך ופרשת בא ופרשת בשלח ופרשת יתרו ופרשת דברים ופרשת עקב ופרשת ראה ופרשת שופטים ופרשת וזאת הברכה ובדרושים שבסוה"ס בהנד"מ עמוד קסז) שכ' שלכאורה מדת הדין יכולה לומר דקי"ל כהרמב"ם ואין שכר טוב לצדיקים, שכן השכר אין לו קצבה. וי"ל דגבי קוב"ה חשיבא כדבר שיש לו קצבה. א"נ מדה כנגד מדה היא, שהאדם מקיים התורה אשר רחבה מני ים ואין לה קצבה, וכמו כן הקב"ה משלם לו שכרו שאין לו קצבה. ע"ש. ועוד י"ל שאם נתן לו דבר אחר תמורת הדבר שאין לו קצבה כ"ע מודו שמתחייב, וכמ"ש בס' עמק המשפט (שם בסוף הסימן) בשם האחרונים. ע"ש. וה"ה גבי שכר מצוות שהאדם עמל בהן כל ימי חייו. ואולי יש מקום לדחות עפ"ד המדרש (ויקרא רבה פכ"ז סימן ב) שרוח הקודש אומרת מי הקדימני ואשלם, מי קלס לפני עד שלא נתתי לו נשמה, מי מלל לשמי עד שלא נתתי לו בן זכר, מי עשה לי מעקה עד שלא נתתי לו גג וכו'. ע"ש. הרי שהקב"ה אינו חייב לנו כלום.
ובדבר מש"כ הרב כפר ליצחק דגבי קוב"ה חשיבא כדבר שיש לו קצבה, יש לבאר שהקב"ה ידע קצבת השכר, שכן אין נעלם מנגד עיניו. א"נ טעמא דהרמב"ם משום דהוי כאסמכתא, דלא סמכא דעתיה, ואין לומר כן גבי קוב"ה.
ואפשר לדחות הראיה מד' הרב כפר ליצחק לפי מש"כ הרב חיד"א ז"ל בס' בתי הנפש על הגדה של פסח (דף ד ע"ד) וז"ל: ארחות הדורשים שמראים פנים לכל צד, רק שיהיה סברה טובה או סברת פוסק אחד. ע"כ. וכ"כ עוד הוא ז"ל בכמה דוכתי. והביא דבריו מהרי"ח סופר נר"ו, מח"ס ברית יעקב ועוד, במאמרו שבקובץ מבקשי תורה (גליון טז סימן קפו ד"ה והנראה, דף שפא ע"ב). ע"ש. 

עמוד קכב אות ב - דברי הרב המחבר הועתקו מכתב יד בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (סוף עמוד ע).

עמוד קכג ערך הטבה אות א - עיין גם בשו"ת שבות יהודה למהר"י אלבאז (ח"מ סימן לה) מש"כ בזה.

שם שורה ג - צ"ל משחא דרבותא.

שם אות ג - דברי הרב זרע יעקב (סימן טל) הובאו גם בביאור מהרא"ח (ס"ס רז דיני הטבה אות ד). ועיין בדברי הרב המגיה ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם שורה א - צ"ל משחא דרבותא.

שם אות ד - וראה עוד בשו"ת רבי דוד צבאח (ח"מ סימן לב).

עמוד קכד אות ה - גם בתשובות חכמי מראכש (הנדפס בספר תורת מראכש שי"ל בשנת תשפ"א, סימן קלה) כ' הדברים האלה, שלשון חיוב ולשון מעכשיו הם המצילים מקנין דברים בזה. ובביאור מהרא"ח (ס"ס רז דיני הטבה סוף אות א) ה"ד מהריט"ץ בתשובה (סימן קפז) שאם אינו מזכיר לשון חיוב בשטר הטבה, הוי קנין דברים.

שם ד"ה גם - בענין היורשים, ראה באות הבא, ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ו - וראה בביאור מהרא"ח (ס"ס רז דיני הטבה אות ג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קלא ערך הכרזה סוף אות ב - ועי' בביאור מהרא"ח (שם אות ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קלז אות ו ד"ה ודווקא, בשם הרא"ם ח"א סימן יד - אולם הרב המחבר בספרו תורבץ החצר (ערך הפקר אות ב) ציין לדברי הרא"ש ח"א סימן יד. ועי' בתשובות חכמי מראכש (סימן כב דף סב ע"ב ד"ה אבל).

עמוד קלח אות ח - ראה לעיל (ערך אונאה אות יג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קמ סוף אות טז - ועי' בקצות החושן (סימן רמא סוף אות ז). והסכים עמו בנתיבות המשפט (ביאורים אות ז).

שם אות יז - ועי' בשו"ת שער יוסף למהר"י אזווילוס (סימן ט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קמא אות ד - כנראה כוונתו למש"כ במערכת קנין (אות ה) בענין קנין גוי. שכן דווקא כשהקנה לו החוב מהני. וכמ"ש בביאור מהרא"ח (סימן קפח אות א). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם. ועדיפא מיניה הוה ליה להרב המחבר לציין למה שכתב בערך גוי (אות לד) שציין שם לדברי הש"ך (סימן קכג אות ל).

עמוד קמט סוף שורה א - וסימן רמה סי"א.

עמוד קנט סוף אות ח, בענין חזקת ישוב אם יש לה דין קרקע או דין טלטל - ובשו"ת בית יהודה למהר"י עייאש (ח"ב סימן סו דף קמו ע"ב ד"ה גם) שכתב שעשאוהו כדין קרקע. ועי' בשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רצז), ובתשובות חכמי מראכש (סימן קמד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.


עמוד קעא סוף אות עו - וראה להרב המחבר בשו"ת הלכה למשה (ס"ס קכד) שהביא להלכה את דברי הרב תורת חסד. ודבריו חזרו ונדפסו בס' תורת משפחת דלויה (דף תח ע"ב ד"ה נמצא).

עמוד קפא אות ג ד"ה והה"מ - ובביאור מהרא"ח (סימן רכז אות כו) הביא דברי הסמ"ע. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה וכן - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות כד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ד - ועי' בתשובות חכמי מראכש (סימן ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ו - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות כז). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד קצ שורה ב, בדברי מור"ם - דברי מור"ם הובאו גם בדברי הרב המחבר בספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קנז). ע"ש.

שם ערך טובי העיר אות ב, דאזלינן בתר רובא - ועי' בתשובות חכמי מראכש (סימן כא דף נט ע"א ד"ה וס"ל).

שם אות ג, בדברי מור"ם - דברי מור"ם הובאו גם בדברי הרב המחבר בספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קנז). ע"ש. ועי' בתשובות חכמי מראכש (סימן כא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רב אות א - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רנט אות ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רטו אות יט - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רמו אות לא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רכ ערך כופר נפש - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך כופר נפש).

שם ד"ה וכן - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות קי).

עמוד רכה אות ב - וכ"כ עוד בספרו תורבץ החצר (ערך כתובה אות ב).
ומה שכתב עוד בשם הראשונים - גם הזכירם בתשובות חכמי מראכש (סימן פג). ע"ש.

עמוד רלא ערך לי ולא ליורשי - וראה עוד בביאור מהרא"ח (סימן רז אות כ) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רלב ערך לעצמי הצלתי - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות קיד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רמב אות ז - אולם עי' בתשובות חכמי מראכש (סימן יח דף לא ע"א ד"ה וס"ל, והלאה).

שם אות ט - עי' בשו"ת רבי דוד צבאח (עמוד ריח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.
וראה בתשובות חכמי מראכש (סימן נא דף קח ע"א ד"ה וזו, ודף קט ע"א ד"ה וס"ל הא') שאם האונס מפורש בדברי העדים אין צריך המלכת בית דין.

עמוד רמה אות ה - וראה עוד בדברי הרב המחבר להלן (ערך מכירה אות יא), ובשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ ס"ס רצד).

עמוד רמו אות ח 'הרי הוא ברשות מוכר' - אלא אם היה להלוקח שהות להודיע למוכר על המום ולא הודיעו. כ"כ בסמ"ע (אות נא), וחלק ע"ד מר"ן בב"י. ובלומדי עם הרב יעקב צייאג נר"ו הערנו דגם מר"ן בב"י מודה בזה, וכמו שכתב במסקנתו 'כל זמן שלא היה לו שהות להודיעו', וברור שהכוונה היא להודעת המום, דאי הכוונה להודעת הנסיעה, מאי לא היה לו שהות דקאמר, והרי הודעה זו יש לאומרה בשעת הקנין. וכן מוכח מדברי הב"ח (אות יט) והבאה"ג (אות ה) שכן הבינו בכוונת מר"ן בב"י.

שם אות ט - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רלב אות ז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ועיין כנה"ג - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רלב אות ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רמז אות יא, בענין הסקל"י - ראה בביאור מהרא"ח (ס"ס רט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות יב ד"ה ואם הלוקח - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (אות ט ד"ה ועיין כנה"ג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רמח אות יג בשם הרב מחנה אפרים - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רלב סוף אות ו). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ונלע"ד, שאם נשתמש קודם שהכיר במקום אינה מחילה - וכן נראה מלשון מר"ן בש"ע (סימן רלב ס"ג) שכתב שמחזירו אפילו לאחר כמה שנים וכו' והוא שלא ישתמש במקח אחר שידע במום.

שם אות א ד"ה מומר - וראה עוד להרב המחבר בספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קיד).

שם סד"ה ולענין - אות כא.

עמוד רס אות א - וראה עוד להרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה או' א-ב) מש"כ בזה.

שם ד"ה ומחילה - ועי' בדברי הרב המחבר להלן אות יג ובביאור מהרא"ח (סימן רמא אות יג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם ובפתחי תשובה (סימן רמא אות ג).

שם ד"ה ועיין להרב 'בית יהודה ח"ב סימן מב' - נדפס בספר בני יהודה, והוא בדף קה ע"ד.
ובעיקר הדין, ראה עוד בש"ך (סימן רמא אות ה) ובכסף הקדשים שם ובדברי הרב המחבר לעיל (ערך דברים אות יז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ב - וראה בשו"ת יביע אומר (ח"ג ח"מ סימן ב אות ז) בשם הרב משכנות הרועים (מע' המ' אות ט) דמחילת חוב אינה כמתנה לענין שונא מתנות יחיה.

שם אות ג - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה אות ג).

שם אות ד - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה אות ד).

שם סד"ה מחילת - ובחכמת שלמה שם ובנתיבות המשפט (שם חידושים אות ד ד"ה ולפעד"נ).

עמוד רסא סוף אות ח - ועי' בביאור מהרא"ח (שם סוף אות יז).

שם ריש אות ט - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רמא אות ד) ולהרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה אות א).

שם אות י - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רמא אות ד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רסב אות יג - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רסג אות כא - ועי' להרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה אות ט).

שם סד"ה ועיין סי' - ובהגהות רעק"א שם.

שם סוף אות כב - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות קג ד"ה שותף).

עמוד רסד אות לב - ועי' להרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מחילה אות יב).

עמוד רסו אות א - ועי' בהגהות רעק"א (סימן רלב ש"ך סקט"ו), ובחידושי חתם סופר (שם), ובהגהות אמרי ברוך (שם), ובנתיבות המשפט (שם חידושים אות כד), ובפתחי תשובה (אות ט), ובערוך השולחן (סוף סימן עה), ובביאור מהרא"ח (סימן עה סוף אות יט). ובש"ס הוצאת מתיבתא (סוף בבא קמא פניני הלכה סימן קיח) הביאו עוד מדברי האחרונים בזה.

שם סוף אות ב - אולם בש"ע שם כתב שלא ימכרנה לאנס או לתגר.

שם אות ד - ראה בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קכז ד"ה מטבע) שהביא דברי הרב המחבר כאן מכתב יד.

עמוד רסז אות ז - וראה עוד לעיל (ערך אונאה אות ו).
ובדין אם אי אפשר להוציאה ע"י הדחק, ראה בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות כ) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רעא אות כג, במכירת דבר שאינו מסויים - ע"ע לעיל (ערך אסמכתא אות יד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות כה - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רז אות ב).

עמוד רעג אות לז - דברים אלו הם שלא כמ"ש הרב המחבר לעיל (ערך אונאה אות כט) בשם האחרונים. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד עדר אות נב, במכירת דבר שאינו מסויים - ע"ע לעיל (ערך אסמכתא אות יד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד ערה אות נז - ועי' בהגהות רעק"א (סימן רלב סמ"ע סק"ב).

עמוד רעו אות סה - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רב אות א).

עמוד רפו אות י - ראה עוד במש"כ הרב המחבר בספרו שו"ת הלכה למשה (ח"מ סימן קנז).

עמוד רצב ערך מציאה אות א שורה ב - צ"ל במוצא במקום.

שם אות ג - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רס אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רצד אות ג - וראה עוד באות הבא. והרב המחבר הביא את הדברים האלה וסידרם יותר בספרו תורבץ החצר (ערך מצרנות אות ב-ג). וראה עוד בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות סח).

עמוד רצה אות ה - כדברים האלה כתב הרב המחבר גם בספרו תורבץ החצר (ערך מצרנות אות ד). וראה עוד בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות סט).

שם אות ו - דברים אלו הובאו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קלג ד"ה מצרן אם המוכר). וכדברים האלה כתב הרב המחבר גם בספרו תורבץ החצר (ערך מצרנות אות ו).

שם אות ז - דברים אלו הובאו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קלד ד"ה מצרן המוכר לגוי).

עמוד רצז אות יב - דברי הרב המחבר הובאו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קלד סד"ה מצרן השוכר). וראה עוד בפתחי תשובה (סימן קעה אות י) תיקון ע"י קנס למוכר. ועי' במש"כ בזה בכסף הקדשים (סימן קעה סכ"ג בהגה).

שם אות יד - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות עח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד רחצ סוף אות טו - ועי' בס' ארץ חיים למהר"ח סתהון (סימן קעה ס"י).

שם אות כב - דברי הרב המחבר הובאו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קלד ד"ה מצרן חזקת). וראה עוד להלן (אות כו) ובביאור מהרא"ח (סימן קעה אות נ).

עמוד רצט אות כד - וכ"כ עוד הרב המחבר בספרו תורבץ החצר (ערך מצרנות אות יג).

שם אות כה - דברי הרב חוות יאיר (סימן פז) הובאו בקצרה בפתחי תשובה (סימן קעה אות ד). וראה עוד בפתחי תשובה (שם אות י) ובביאור מהרא"ח (שם אות נב) מש"כ בענין החרם.

שם אות כז ד"ה ועיין להרב - וראה בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות נב) בשם מהר"י עייאש שנהגו להרחיב הזמן למצרן כ"ד שעות. וראה במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד ש אות כז בשם השטמ"ק - גם הביאו הרב המחבר בספרו תורבץ החצר (ערך מצרנות אות יד). וראה עוד במש"כ בס"ד בגליון שם ובכסף הקדשים (ריש סעיף לד). ובביאור מהרא"ח (אות סו) הביא דברי מהרי"ט.

שם סוף אות כח - וכ"כ בביאור מהרא"ח (אות ט). ע"ש.
ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ל - וראה בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות לז).

שם אות לג - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעה אות יג).

עמוד שא אות לה - וכ"כ בבאר היטב (סימן קעה אות נו) ובפתחי תשובה (סימן קעה אות יג) ובכסף הקדשים (סימן קעה סעיף לד ד"ה היה).

עמוד דש אות ב - ועי' בביאור מהרא"ח סימן עב (או' מד-מה) ובדברי הרב המגיה שם.

שם אות ה - ועי' במש"כ בס"ד בגליון ספר ביאור מהרא"ח (סימן ערה אות ח).

עמוד שח אות ו - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעא אות כו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שיג סוף ערך משפטי התנאים - ועי' בדברי הרב המחבר להלן (ערך תנאי אות כא), ובספרו תורבץ החצר (סוף ערך משפטי התנאים).

עמוד שטו אות ב - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (ערך דברים אות יד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שיט אות מא - ועי' בשו"ת הראנ"ח (סימן כח, דפוס ירושלם תש"כ דף קעו ע"א ד"ה ולענין) שמשמע דדווקא אם התנה בהדיא אמרינן הכי.

עמוד שכ אות מו - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רמו אות כז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שכא או' סב-סג - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רי אות ט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שכב אות סח - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן רמו ריש אות לד). ע"ש. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שכג אות עא - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מתנה אות כג). ועי' בביאור מהרא"ח סימן רמב אות ח) ובשו"ת יחוה דעת (ח"ז סימן רא-רב) ובשו"ת יביע אומר (חי"א ח"מ סימן טז).

שם אות סט - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך מתנה אות כב).

עמוד של אות א - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קנו ד"ה נושא הב'). ולעיל (ערך אונאה אות כה) כתב גם הרב המחבר כדברים האלה. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ב - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קנו ד"ה נושא הב').

שם בסופו - ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ג - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קנו ד"ה נושא הא'). וכן נראה ממש"כ בשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רצה). ע"ש. ובביאור מהרא"ח (סימן רכז אות מג) הביא להלכה דברי הש"ך. 

שם אות ד - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קנו ד"ה המוכר).

עמוד שלב אות יב - דברי הרב חות יאיר הובאו בס' פתחי חושן על נזיקין (מהדורה מתוקנת פרק ה הערה פ ד"ה ובשו"ת). ע"ש. ויש להעיר שהדיון שם הוא לדעת מור"ם בהגה, אבל לדעת מר"ן בש"ע שם חייב אפילו במה שהזיקה הבהמה, ראה בביאור מהרא"ח (סימן שצו אות ח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שלו אות כח - ועי' בנתיבות המשפט (ביאורים סוף אות ג).

עמוד שמט אות א - ועי' במש"כ בס"ד בגליון ביאור מהרא"ח (ח"ג דף קצ ע"א אות ה).

עמוד שנא אות יב - ועי' בס' פרשת רא"ה (דף לו רע"א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שנב סוף אות ו - ועי' בביאור מהרא"ח (שם אות ו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שנג אות א ד"ה ועיין לקמן - צ"ל ערך שכירות פועלים.

שם אות ב ד"ה סרסור - וראה להלן (אות יד) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ג - וכ"כ עוד הרב המחבר בס'  תורבץ החצר (ערך סרסור אות ב). וכ"כ הרמ"ז מהרי"ט ז"ל בהערה לספר תורת המשבי"ר (עמוד תקנב הערה ג). אולם בביאור מהרא"ח (סימן קפה אות ה) העיד איפכא בשם מר חמיו על המנהג. ודברי הרב המחבר הובאו בשינויים בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קסו ד"ה סרסור נהגו).

שם אות ד - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קסה ד"ה סירסורים). ועי' בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (סימן ו אות ו).

שם אות ה - דברים אלו כתבם הרב המחבר גם בס' תורבץ החצר (ערך סרסור אות ד). ולא מצאתי בדברי הריב"ש שכתב בזה. ובעיקר הדין, ראה בשו"ת בית יהודה למהר"י עייאש (ח"ב סימן סו, דף קמו ע"ב ד"ה וכן) שמר"ן בש"ע לא ס"ל הכי.

שם אות ו - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רכז אות לז ובהערה ז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ז - ועי' בשו"ת רבי דוד צבאח (דף רכט סע"ב).

עמוד שנד אות יג בשם שו"ת חקרי לב ח"מ ח"א סימן קלז בשם שו"ת באר עשק סימן מח - הנה בשו"ת חקרי לב שם לא מצאתי שציין לדברי הרב באר עשק, כי אם בסימן קלו, אולם שם כתב דבר אחר ולא כמ"ש הרב המחבר. גם בשו"ת באר עשק גופיה לא מצאתי שכתב כדברי הרב המחבר.
ובעיקר הדין, ראה בשו"ת ברית הלוי למהר"ר איתמר מחפוד נר"ו (ח"ב סימן קלה) שהאריך בדברי הפוסקים בזה.

עמוד שנה אות יד - הובאו דבריו בס' שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קסה ד"ה סירסור). ועי' לעיל (אות ב) ובחכמת שלמה (סימן קפה ס"א ד"ה נשאלתי).

שם אות יו - וכן כתב בביאור מהרא"ח (סימן קפה סוף אות ג).

שם אות יז ד"ה מי - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קפה אות ח). ועי' במש"כ שם בס"ד בגליון.

שם אות יח - ועי' בנתיבות המשפט (סימן קפה ביאורים אות ו ד"ה וא"ל) ובכסף הקדשים (סימן קפה ס"ה בסופו).

עמוד שסא אות כב - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך עדות אות י). 
ובמש"כ בסוף דבריו שעכשיו נהגו לקבל עדים מהקהל, ראה בביאור מהרא"ח (סימן לז או' מט-נ) שיש יוצאים מן הכלל בזה. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שעו סוף אות י - ועי' בשו"ת רבי דוד צבאח (ח"מ סימן יט ובהערת הרב המגיה אות נח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שעז אות ג - עי' בביאור מהרא"ח (סימן קכט אות א) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד שפה סוף אות ב - ועי' להרב המחבר בספרו תורבץ החצר (ערך פועלים אות ה) ובביאור מהרא"ח (סימן שלג אות יב).

עמוד ת אות לט - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות מג) בשם מהר"י הלוי.

עמוד תג אות ט - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך פשיעה אות ג). וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות מח). ע"ש.

עמוד תב אות ב ד"ה וגבי - ועי' בדברי הרב המחבר להלן (ערך שותפין סוף אות יג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תטז אות ג - ועי' בשו"ת רבי דוד צבאח (דף רל ע"ב אות כה) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תיז אות ה - ועי' בשו"ת רבי דוד צבאח (דף רל ע"ב אות כה), ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ערך קוריטור אות א ד"ה והסכים - נדצ"ל יצחק נהון.

עמוד תכ אות כב - וכ"כ עוד הרב המחבר (בתיקונים) בזה תורבץ החצר (ערך קטן וקטנה אות י).

עמוד תכא אות כב 'נמצא כתוב' - ונדפס בס' תורת המשבי"ר (עמוד תקכו). ע"ש.

עמוד תכו ערך קני את וחמור - וראה לעיל (ערך דברים אות ט וערך מתנה או' סב-סג) אם דבר שנתבטל מקצתו מתבטל כולו. וע"ע לעיל (ערך אסמכתא אות כא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תכח אות ט ד"ה ועיין להרב - ועי' בשו"ת יביע אומר (ח"ח א"ח סימן כט אות ה וח"י א"ח סימן נה בהערות לח"א סימן כב וי"ד סימן מא אות ד).

שם אות יא - ועי' להלן (עמוד תלא אות ב) ובביאור מהרא"ח (סימן רז אות מט).

עמוד תל אות כה - עי' להלן (ערך שטרות אות מה) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ואפ"ה - ועי' לעיל (עמוד לח אות יא) ובביאור מהרא"ח (סימן רז אות מג).

שם אות כז - ועי' בתשובות חכמי מראכש (סימן יח דף לא ע"א ד"ה וס"ל, והלאה; וסימן כא דף נה רע"א), ובביאור מהרא"ח (סימן רז אות נא), ובשו"ת נפת צופים למהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו (ח"מ סימן רכו), ובשו"ת חיי עמרם (ח"מ סימן ז), ובשו"ת נכח השלחן למהרח"מ לבטון (א"ה ס"ס טו וח"מ סימן ט ד"ה והשתא, בדפוס ירושלם תשס"א דף עט ע"א ודף קיט ע"א), ובספר שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד קצט ד"ה קנין אי), ובספר תורי זהב לאחי ידידי מהר"ר דוד נר"ו (עמוד קט אות קא), ובדברי הרב המחבר להלן (עמ' תנג אות נו).

עמוד תלא אות ב - ועי' לעיל (עמוד תכח אות יא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תמא אות ג - וראה עוד בדברי הרב המחבר (להלן אות ה) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ה - וראה עוד בדברי הרב המחבר (לעיל אות ג) ובמש"כ בס"ד בגליון ספר חידושי רבי רפאל חיים בן עטר (דף קע ע"א).

שם אות ח - ועי' בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (סימן ב הערה ט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ט - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך פסק דין אות ו). ועי' בביאור מהרא"ח (סימן כה בהערות הרב המגיה אות נא) ובתשובות חכמי מראכש (ס"ס ה) ובקובץ מן הגנזים (חלק טז עמוד צה).

עמוד תמז אות יג - וראה עוד בדברי הרב המחבר לעיל (ערך אסמכתא אות ג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תנ אות ל - וכ"כ עוד הרב המחבר להלן (אות צו). ע"ש.

עמוד תנא אות לו - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שבועה אות יח). ועי' בפתחי תשובה (ח"מ סימן רסז אות ב).

שם אות מא ד"ה ונראה - וכ"כ עוד הרב המחבר להלן (אות סה) ששבועה וחרם ענין אחד הם. גם בספר שער יהושע למהר"י מאמאן (עמוד ריז ד"ה שבועה וחרם) כתב שבועה וחרם אחד הוא, וציין לדברי הפוסקים בזה. ועי' בפתחי תשובה (ח"מ סימן רסז אות ג) ובקובץ מן הגנזים (חלק טז עמוד יא ד"ה אך).

עמוד תנג אות נו - ועי' לעיל (עמוד תל אות כז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תנד אות סה - וכ"כ עוד הרב המחבר לעיל (אות מא). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תנה אות עט - ועי' בהגהות והערות על הטור הוצאת מכון ירושלם (סימן קעו אות קה).

שם אות פ - וכ"כ עוד הרב המחבר לעיל (ערך אסמכתא אות ג). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תנו אות פא - וחלקו האחרונים ע"ד הסמ"ע, ראה בביאור מהרא"ח (סימן רז אות נא), ובפתחי תשובה (סימן רז אות כ) ובשו"ת חיי עמרם (ח"מ סימן ז).

ואם מת המקבל, ראה בקצות החושן (סימן רז אות ט).

עמוד תנח אות צו - וכ"כ עוד הרב המחבר לעיל (אות ל). ע"ש.

עמוד תסז אות ז ד"ה וכן - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שומרים אות ג וערך שכרות אות א).

עמוד תע אות ג ד"ה שותף - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות א). ועי' בנתיבות המשפט (ביאורים אות לא) ובכסף הקדשים שם.

שם ד"ה אבל - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות סט). ע"ש. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות ה - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות ב). ע"ש.  ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות קכט).

שם אות ז - ועי' בדברי הרב המחבר להלן (אות מא) ובפתחי תשובה (ח"מ סימן קעו אות כד) בשם מהר"א ששון.

עמוד תעא אות יב - וכ"כ בספרו תורבץ החצר (ערך שותפין אות ז). ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות סז) ובנתיבות המשפט (ביאורים אות לד).

עמוד תעב אות יג ד"ה שותפין - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות כט) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם ד"ה ואפ"ה - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות ח). ע"ש. וכן פסק בביאור מהרא"ח (סימן קעו סוף אות מח). ולא ידענא אמאי ציין הרב המחבר לסעיף ח, והיה לו לציין לסעיף י. ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (ערך פשיעה אות ב) שי"א שבשותפין חייב בפשיעה בבעלים. וכ"כ עוד בספרו תורבץ החצר (ערך פשיעה אות א).

שם אות טו ד"ה ודווקא - וכן פסק עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות ט). ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות פב) שפסק דלא כמהרשד"ם.

שם ד"ה כתב - וכן פסק בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות פא). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תעג אות יו - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות טז). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות יז - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (מע' שותפין אות יא).

שם אות יח - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות לו). ע"ש.

שם אות יט שורה א - כ"כ מר"ן בב"י (ס"ו), והביאו להלכה מור"ם בהגה (סעיף יט).

שם סד"ה אבל שלא - וכן פסק בביאור מהרא"ח (סימן קעו סוף אות פה). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תעד אות כב - ועי' בפתחי תשובה (סימן קעו אות ב) ובביאור מהרא"ח (שם אות עד).

שם אות כז - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות טז). ודברי הרא"ש הובאו בדרכי משה (סימן קעו אות ט ד"ה וכתב). ע"ש. וכן הביאו מור"ם בהגה (שם סעיף יב), וציין לדבריו הרב המחבר להלן (אות מו).

עמוד תעה אות לב - וראה עוד בדברי הרב המחבר לעיל (ערך אונאה אות כח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות לח - והובא גם בשו"ת רבי דוד צבאח (ח"מ סימן יט). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תעו אות מא - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (אות ז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות מו - עיין בדברי הרב המחבר לעיל (אות כז) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות מז - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (ערך לעצמי הצלתי) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות מט - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו סוף אות קג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תעז אות נה - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות כ). ע"ש. 

שם ד"ה וכן - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות קכא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות נח - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות כב). וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות יז).

עמוד תעח אות סא - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות כה). ויש להזיז את המקף שלאחר תיבת זו, לפני התיבה.

שם אות סג - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות כז). ודברי הרב צמח צדק הובאו בפתחי תשובה (סימן קעו אות כא). ע"ש.

שם אות סו - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות ל). וראה עוד בדברי הרב המחבר להלן (ערך שליחות אות ל), וחזר על דבריו בס' תורבץ החצר (ערך שליחות אות ג). וע"ע בהגהות רעק"א (סימן קעו סוף סע"ב) ובכסף הקדשים (שם).

עמוד תעט אות סז - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות לא). ועי' בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (סימן צה) ובדברי הרב המגיה שם (אות קנו).

שם אות סח - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות לב).

שם אות סט - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות לג) בתיקונים קלים. ועי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו בדברי הרב המגיה הערה יח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.
ומש"כ בשם הרדב"ז, כן פסק גם בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות יז).

שם אות ע - וראה בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות מו), ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תפ אות עד - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות לז).
ובדברי המש"ל, עי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות מח) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.
ובדברי הרב בית יהודה ששתיקה כהודאה, עי' בביאור מהרא"ח (סימן קעו אות נג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.
ובדברי הרב בית יהודה בענין הצורפים, הביאו גם בביאור מהרא"ח (סימן קעו סוף אות סד). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תפא אות עו - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות טל).

שם אות עז - וכ"כ עוד הרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך שותפין אות מ). וכן פסק בנתיבות המשפט (סימן קעא ביאורים אות י בסוגריים). ועי' בפתחי תשובה (אות ח).

עמוד תפב ערך שטרות אות ג - וראה עוד בקצות החושן (סימן רז אות י) שאם יש עדים שלא קרא ולא ידע שיש שבועה בשטר, אין בזה משום שבועה. ובכסף הקדשים (שם) חלק עליו. ועי' בנתיבות המשפט (שם חידושים אות ס) שלהש"ך והט"ז אין כאן שבועה. ועי' בפתחי תשובה (שם אות כ) שאין לומר קים לי שלא כדבריהם.

עמוד תפט אות סב, בענין אונאה בשטרות - ראה בדברי הרב המחבר לעיל (ערך אונאה אות י) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תצג אות צה ד"ה ועיין באה"ע - שם הובא הדין שסתם קנין כאומר מעכשיו דמי. ועי' בזה בדברי הרב המחבר לעיל (ערך קנין אות כה).

עמוד תצג סוף אות ה - וראה בביאור מהרא"ח (סימן קפה אות לג) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תק אות יג - ועי' בשו"ת חפץ נחמד וגנת ורדים (דף קמא ע"ב) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תקא אות יז - דברי הרב חוות יאיר הובאו בפתחי תשובה (סימן רסד אות א). ע"ש.

עמוד תקה אות יט, שהשוכר רשאי להשכיר אף אם הקדים השכירות לבעל הבית - וראה בפתחי תשובה (סימן ריב אות ו)  שהוכיח כן מדברי האחרונים.

עמוד תקז אות מ, הביא דברי הרב ויאמר יצחק שמנהג טיטואן שהשוכר בית לחבירו לזמן, ואחר כלות זמן השכירות השכירו לאחר, יכול השוכר הראשון לסלק האחרון - וע"ע בשו"ת עטרת שלמה למהר"ש דיין נר"ו (סימן לד) עוד מדברי האחרונים בזה. 
ועפ"ז אפשר לבאר מאמר הכתוב (נח ח כא) ויאמר ה' אל לבו לא אסף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעריו ולא אסף עוד להכות את כל חי כאשר עשיתי. ולכאורה יש להקשות שאם יצר לב האדם רע מנעוריו, א"כ הדבר ברור שיחטאו שוב, וא"כ למה נתן טעם בזה שלא יוסיף לקלל עוד את האדם. ולמנהג טיטואן יבואר שתושבי העולם הם כשוכרים מקום מושבם בעולם הזה מהקב"ה ע"י קיום התורה, ומכיון שגם הבאים לאחר מכן יחטאו, שכן יצר לב האדם רע מנעוריו, א"כ אין לו לסלק את השוכרים כדי להביא אחרים תחתיהם. והטעם שבדור המבול השמידם הוא כי היה לבם רק רע כל היום (בראשית ו ה), משא"כ לאחר מכן כתיב רע ולא כתיב רק, להודיענו שעם מעשיו הרעים גם יש לו מעשים טובים, וכמו שביאר בקונטרס באר הפרשה (פרשת נח תשפ"ב).

עמוד תקח אות ז - וראה בקצות החושן (סימן קפב אות ב ד"ה וניחא).

עמוד תקט אות יג סוף שורה א - ובביאור מהרא"ח שם (אות ח). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תקי אות כא - וכ"כ בביאור מהרא"ח (סימן קפב אות א). ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תקיא אות כב שורה א - צ"ל סימן קפג.

שם אות כו - ועיין לעיל (אות ב).

שם אות ל - וראה עוד בדברי הרב המחבר לעיל (ערך שותפין אות סו).

עמוד תקיב אות לו - וכן הוא בסימן קפח ס"א.

עמוד תקיז ערך תלמיד חכם אות א, שאין דין תלמיד חכם בזמן הזה, וציין לדברי הסמ"ע (סימן טו אות ד) - וראה עוד להרב המחבר בס' תורבץ החצר (ערך תלמיד חכם אות א). אולם ראה בביאור מהרא"ח (שם אות א) שהביא דברי האחרונים שחלקו על הסמ"ע. וראה עוד בשו"ת יביע אומר (ח"ג י"ד סימן ז אות ג ד"ה והנה, וח"ז י"ד סימן טז אות ב וח"מ סימן י, וח"ט י"ד סימן מו) ובשו"ת יחוה דעת שלו (ח"ג סימן ע בהערה ד"ה עוד, וח"ד סימן טז ובגליונות שבמהדורת תש"פ, וח"ה סימן סא).

עמוד תקיט אות ד - וראה בביאור מהרא"ח (שם אות ב).

עמוד תקכ שורה ב מלמטה 'ועל המקבל להביא ראיה' - אולם ראה בש"ע (שם ס"י) שאם אמר ליה על מנת שלא תעשה, על הנותן להביא ראיה שביטל תנאו. וראה בביאור מהרא"ח (שם אות לא) הטעם. ועי' במש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תקכא אות כא - ועי' בדברי הרב המחבר לעיל (סוף ערך משפטי התנאים) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

שם אות כג - ועי' בביאור מהרא"ח (סימן רמא אות לו) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

עמוד תקכג אות יב - ועי' בנתיבות המשפט (סימן רלב ביאורים סוף אות יב) ובס' שער יהושע למהר"י מאמאן (סוף עמוד רמ).

עמוד תקכז אות א 'סכ"ח' - אולי הכוונה להמבואר בסימן כח סעיף כג, כמו שהביא הרב המחבר להלן (אות יב).

עמוד תקכח אות ו - וראה במש"כ בס"ד בגליון ספר תקנות חכמי מראכש (פתח דבר עמוד א).

שם אות יב ד"ה ואם - וראה עוד בתשובות חכמי מראכש (סימן כא) ובמש"כ בס"ד בגליון שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה